Artikelen

Sales productiviteit verhogen [7 concrete tips]

sales productiviteit

Vrijwel iedere salesmanager wil de productiviteit van hun sales team verbeteren. Jij toch ook?!

Wist je dat verkopers gemiddeld 72% van hun tijd kwijt zijn aan taken die niets met verkoop te maken hebben [Salesforce]? Zonde, toch?

Maar geen zorgen, dat kan een stuk beter! We hebben speciaal voor jou een kijkje genomen bij onze klanten. 

Op basis van deze inzichten hebben we 7 praktische tips verzameld. Deze concrete tips helpen je de productiviteit van je team te verbeteren. 

Bekijk het artikel en verhoog de output van je sales team! 

Tip 1 – Zet gamification in

Wil je de productiviteit van je salesteam een boost geven? Probeer gamification

Het toevoegen van spelelementen in je verkoopproces maakt het werk leuker. Ook motiveert het je team om net dat stapje extra te zetten.

Een paar ideeën om meteen mee te beginnen:

  • Challenges organiseren: Laat de winnaar aan een prijzenrad draaien. Zo voeg je spanning en beloning toe aan de dagelijkse routine.
  • Vier successen met animaties: Gebruik vrolijke animaties om behaalde doelen te vieren. Een visuele beloning kan vaak net zo motiverend werken als een financiële!
  • Achievement-wall: Maak een digitale muur waar je teamleden hun behaalde mijlpalen kunnen ‘unlocken’. Dit geeft een speelse draai aan doelstellingen. Hiervoor is een tool, zoals de onze, genaamd SalesDash onmisbaar.

Bonustip: Start teamcompetities om niet alleen de individuele prestaties te stimuleren, maar ook de samenwerking binnen je team te versterken. Zo voorkom je onnodige rivaliteit.

Tip 2 – Implementeer een effectieve bonusregeling

De juiste bonusregeling kan hét verschil maken voor de productiviteit van je salesteam. Maar hoe kies je de juiste structuur? 

Het draait allemaal om een systeem dat past bij jouw organisatie én je team aanspreekt.

De populairste formats op een rij:

  • Individuele prestatiebonussen: Geef je verkopers een beloning op basis van hun persoonlijke prestaties.
  • Ranking bonusstructuur: Hier worden verkopers beloond op basis van hun ranking, die elke maand opnieuw wordt bepaald.
  • Achievement-bonussen: Verkopers worden beloond voor het behalen van specifieke prestaties die vooraf zijn vastgesteld.

Een voorbeeld van een van onze klanten: De Jungle! Op basis van vooraf gedefinieerde doelen word je ingedeeld als ‘Cat’, ‘Lion’, ‘Wolf’ of ‘King Kong’. Hoe hoger je rang, hoe hoger je commissie.

Meer weten over hoe je de perfecte bonusregeling kiest? Check ons artikel Bonusregelingen voor Sales voor nog meer ideeën!

Tip 3 – Gebruik de juiste incentives

Heb je de perfecte bonusstructuur gekozen? Dan is het tijd om na te denken over de juiste incentives. 

De productiviteit van je team stijgt pas echt, wanneer verkopers enthousiast zijn over hun verdiensten.

En dat gaat verder dan alleen geld. Bij Google krijgen topverkopers, naast hun bonussen, toegang tot exclusieve evenementen en conferenties. Dit zorgt voor persoonlijke groei en geeft een extra reden om nóg productiever te zijn.

Meer weten? Bekijk dan nu ons artikel Incentives voor Sales voor nog meer ideeën!

Tip 4 – Maak SMART-doelen

Wil je ervoor zorgen dat iedereen productief naar hetzelfde doel toewerkt? Stel dan SMART-doelen op.

SMART staat voor: Specifiek, Meetbaar, Ambitieus, Realistisch en Tijdgebonden. Zo weet iedereen precies wat en wanneer er iets van hen verwacht wordt.

Voorbeeld: in plaats van “Meer klanten werven”, stel je het doel “Binnen 30 dagen vijf nieuwe deals sluiten van minimaal €5000 per klant”.

Meer weten over hoe je de juiste salesdoelen stelt? Check ons artikel over sales doelen.

Tip 5 – Automatiseer repetitieve taken

Wist je dat verkopers gemiddeld maar 35% van hun tijd aan verkopen besteden [Forbes]? Zonde, toch?

De rest van hun tijd gaat op aan repetitieve taken zoals het bijhouden van CRM’s en het versturen van follow-up e-mails. Herkenbaar?

Door die taken te automatiseren, krijgt je team meer tijd om te doen waar ze goed in zijn namelijk: verkopen!

Applicaties zoals Bullhorn en Carerix nemen veel van deze processen uit handen. Zo kan je salesteam zich weer volledig richten op hun belangrijkste taken​.

Tip 6 – Implementeer ‘Power Hours’

Een Power Hour is een vast blok van ongeveer 60 minuten waarin je team zich volledig focust op één taak. Geen afleidingen, geen vergaderingen, geen e-mails – alleen volledige concentratie. Dit zorgt voor een kortstondige boost aan productiviteit! 

Tijdens een Power Hour ligt de focus bijvoorbeeld volledig op het bellen van prospects of het opvolgen van leads.

Door regelmatig Power Hours in te plannen, zorg je voor structuur en creëer je momenten van piek productiviteit. Vaak is dit het leukste uurtje van de dag, waarin het energieniveau het hoogst is.

Tip 7 – Zorg voor real-time prestatie-inzichten

Wil je je team productief houden? Zorg dan voor real-time inzicht in hun prestaties. Met live dashboards zie je direct wie productief is en wie niet.

Een van de grootste productiviteit killers voor verkopers is het gebrek aan inzicht. Verderop op deze pagina ontdek je meer over deze productiviteits killers. 

Tip: Toon niet alleen de outputs (zoals het aantal sales en de omzet), maar ook de inputs. Zo zie je niet alleen wie productief is, maar ook of mensen efficiënt werken. Als iemand bijvoorbeeld vijf keer meer telefoontjes pleegt, maar slechts de helft van de sales behaalt, is er duidelijk iets mis.

Grootste productiviteit killers voor verkopers

Er zijn veel factoren die de sales productiviteit flink kunnen ondermijnen. We hebben de drie valkuilen die wij het meest zien voorkomen op een rijtje gezet.

  1. Te veel tijd besteden aan niet-gekwalificeerde prospects

Je werknemer met veruit de meeste telefoontjes lijkt ultra productief. Maar is dit wel zo? 

Lange na niet altijd! 

Stel: deze productief uitziende werknemer spreekt in 90% van de gevallen een verkeerde prospect. Dan is het eindresultaat hoogstwaarschijnlijk niet iets om over naar huis te schrijven. Of om over naar huis te bellen! 

Focus daarom op een goede kwalificatie. Zo zorg je ervoor dat je team met zo veel mogelijk goede prospects in contact komt. Kwaliteit gaat boven kwantiteit wat ons betreft. 

  1. Gebrek aan inzicht

We noemden het al eerder: een gebrek aan inzicht is funest voor de productiviteit. 

Zonder de juiste data vaar je in de mist. Je lijkt productief bezig, terwijl je eigenlijk achterloopt op je doelstellingen. Daarnaast is data onmisbaar om verkopers verantwoordelijkheid te houden en ze gericht te laten verbeteren.

Hierover meer in de laatste paragraaf. Blijf lezen!

  1. Gebruik van inefficiënte of verouderde tools

De juiste tools kunnen het verschil maken in de productiviteit van je salesteam. Als je veel belt, is een power dialer een must. Tools zoals Leaddesk en Steam-connect helpen je om sneller en slimmer te werken. 

Stel je voor dat je met deze software 20% sneller belt. Bij 40 telefoontjes per dag betekent dat 8 extra gesprekken. Op jaarbasis is dat een enorm verschil in potentiële sales!

Wil je weten welke sales tools jouw team productiever maken? Bekijk dan dit overzicht van de beste sales software.

Je verkoopproductiviteit verhogen door middel van sales dashboards?

Datavisualisatie is een terugkerend thema in dit artikel. Dat is niet zonder reden. Sales dashboards zijn onmisbaar in een commerciële omgeving.

Onze tool SalesDash maakt je salesteam op twee manieren productiever:

  1. Altijd actueel inzicht: Met één klik heb je een overzicht van de cijfers en de voortgang richting doelen. Zo weet iedereen direct waar hij of zij staat.
  2. Gamification: Door middel van spelelementen, zoals competities, animaties en achievements, worden medewerkers op een leuke manier gestimuleerd om productiever te zijn.

Op deze pagina lees je meer over de mogelijkheden en hoe andere bedrijven SalesDash gebruiken om hun teams productiever te maken.

Recente posts