Artikelen

Gedragsverandering op de werkvloer [Hoe in je voordeel inzetten]

gedragsverandering op de werkvloer

Productievere medewerkers en een hechter team, wie wil dat niet? Omdat we binnen organisaties nu eenmaal veel met gedrag te maken hebben, kunnen we hier effectiever doelen in bereiken met wat kennis over psychologie. Gelukkig hoeft dat helemaal niet ingewikkeld te zijn, blijf lezen en je leert binnen vijf minuten hoe je jouw team beter kunt maken!

Gister hebben we een heel interessant gesprek gehad met Jorn Pasmans, specialist gedragsverandering en eigenaar van Gepast Gedrag. Hij is veel in de praktijk bezig met  gedragsverandering en heeft daardoor veel kennis over hoe wij als mensen beïnvloed worden door onze omgeving.

Hij streeft ernaar  dat mensen keuzes maken die beter aansluiten bij hun eigen intenties. En daarmee bijdragen aan duurzame doelstellingen. Te vaak willen we (eigenlijk) het ene, maar doen we toch het ander. 

De praktijk in jouw team

Verkopers en recruiters maken voortdurend keuzes: 

  • Deze klant/plaatsing sluiten als de kwaliteit eigenlijk niet goed genoeg is? 
  • Nu alvast even naar huis of nog één lead bellen? 
  • Kop omlaag en mijn eigen deals sluiten, of de nieuweling naast me op weg helpen?
  • Even snel Instagram openen of gewoon doorwerken?

Het klassieke voorbeeld is de keuze tussen een appel en een donut. De automatische reactie gaat vaak naar de donut, je moet je bewust inspannen om te kiezen voor de appel. Het is bijna onmogelijk om de keuze voor de appel altijd vol te houden, maar het is voor iedereen beter als jouw medewerkers toch vaker voor de ‘appel’ kiezen!

Lange vs. korte termijn.

Deze keuzes hebben bijna altijd een optie die op korte termijn prettig is (lekker naar huis, de donut) en een optie die op lange termijn productief is (sales maken en een fijn team, de appel). Op die momenten is het belangrijk dat de verkoper voor de lange termijn kiest.

Maar: kiezen voor de lange termijn kost veel wilskracht en energie, mensen houden dat simpelweg niet de hele dag vol. Daarom is het belangrijk dat je strategie daar niet van afhankelijk is. Jij als manager hebt heel veel invloed op de omgeving van je medewerkers, dus jij kunt dit probleem oplossen!

Wat is gamification?

De oplossing is relatief simpel: We moeten ervoor zorgen dat de optie die op de lange termijn productief is, ook op de korte termijn prettig is. We moeten de appel net zo lekker maken als de donut! Dat principe noemen we “Gamification”. In een callcenter betekent dat bijvoorbeeld dat het binnen proberen te halen van die extra sale nu (*op het moment van kiezen, weet je nog niet of je die sale gaat binnenhalen) net zo goed voelt als nu alvast naar huis gaan.

Daarvoor is het belangrijk om goed na te denken wat de beloning is voor het binnenhalen van die extra sale. Meestal zijn de voordelen:

    • Aan het eind van de week (maand?) staat mijn naam iets hoger op de scorelijst.
    • Aan het eind van de maand krijg ik iets meer geld op mijn rekening.
    • In de zomer mag ik mee op reis.

De oplossing ligt in het hier en nu!

Waarschijnlijk zie je het probleem al: Deze beloningen zitten allemaal in de toekomst! Als we willen dat ook de automatische keuze naar deze optie gaat, moeten we de medewerker nu meteen belonen. Dat kan bijvoorbeeld door:

  • Nu meteen mijn naam te laten stijgen op de scorelijst.
  • Nu meteen mijn naam, met persoonlijk gifje op alle schermen te zien.
  • Nu meteen een stapje dichter bij mijn doelstelling te komen.

Om medewerkers te bewegen om andere keuzes te maken, moeten we dus zorgen dat deze optie verleidelijker wordt. Maar bovendien moeten we ze beter in staat stellen om deze route te bewandelen. Ze moeten hiervoor zowel willen als kunnen veranderen. De truc is om daar de juiste balans in te vinden.

Maar: Hoe implementeer je dat?

Uiteraard is het niet mogelijk om dit allemaal handmatig te doen: Jij als manager kunt niet de hele dag alleen maar nieuwe versies van de scorelijst zitten te maken, je hebt wel meer te doen! Daarom is het belangrijk om deze systemen te automatiseren met software die alle data automatisch up-to-date houdt en de medewerker meteen beloont.

SalesDash is hét gamification platform voor recruitment en sales in Nederland. Ben je benieuwd wat het ‘lekker maken van de appel’ voor jouw organisatie kan betekenen? Plan dan nu een demo in!

Recente posts