Artikelen

Incentives voor sales: definitie, voorbeelden & tips [zo zet je ze in]

Als salesmanager kan het lastig zijn om je team altijd op scherp te houden. Een schouderklopje werkt soms, maar vaak is er meer nodig. Hier komen verkoopbeloningen, oftewel incentives voor sales, om de hoek kijken!

Hoe je sales incentives inzet, kan de resultaten van je team maken of kraken. Veel managers doen maar wat, omdat ze niet weten hoe ze verkoopbeloningen effectief moeten gebruiken.

Dat is zonde, en precies daarom schreven wij dit artikel! Ontdek wat sales incentives zijn, hoe ze verschillen van bonusregelingen, en waarom ze cruciaal zijn voor de motivatie van je team. We delen ook praktische voorbeelden van effectieve verkoopbeloningen en tips om de juiste incentives te kiezen.

Inhoudsopgave. In dit artikel leer je: 

Wat is een incentive? [in de context van Sales]

“Een beloningsreis (aangeboden voor reeds geleverde prestaties). Of reis ter stimulering (aangeboden om de inzet in de toekomst te stimuleren)”. 

Aldus de dikke van Dalen.

Taaie stof. Wij geven daar liever onze eigen definitie aan!

Een incentive voor Sales is een beloning om gewenst korte termijn gedrag te stimuleren. Het is geen standaard onderdeel van de beloningsstructuur en kan niet voortdurend ingezet worden [dan verliest het zijn effectiviteit]. Het is meer als een prijs die je kunt winnen, iets wat je graag wilt, maar normaal gesproken niet snel zelf zou aanschaffen.

Sales incentives versus bonusregeling

Een sales incentive en bonusregeling zijn niet hetzelfde.

Sales incentives: Dit zijn tijdelijke beloningen die specifiek zijn bedoeld om korte termijn gedrag te stimuleren. Ze richten zich op het behalen van specifieke doelen binnen een korte periode. Voorbeelden zijn verlof, cadeaubonnen en gadgets.

Bonusregeling: Dit is een structurele beloning die deel uitmaakt van de ‘normale’ beloningsstructuur. Bonussen worden meestal jaarlijks of per kwartaal uitgekeerd en zijn gebaseerd op langetermijnprestaties en resultaten. Bijvoorbeeld een percentage van de verkochte verkoopwaarde.

Kortom, sales incentives zijn kortetermijnbeloningen voor specifieke prestaties, terwijl bonusregelingen langetermijnbeloningen zijn voor consistentie en grotere prestaties.

Voordelen van incentives voor je verkoopteam

Sales incentives bieden flexibiliteit, trekken commercieel talent aan en stimuleren kennisdeling binnen het verkoopteam!

Geen formeel gedoe

The sky is the limit! Met sales incentives kun je lekker flexibel zijn. Geen gedoe met contracten zoals bij salarissen of bonusregelingen. Bedenk iets leuks, voer het uit en pluk meteen de vruchten.

Voed je content machine en werf commercieel talent

Verkoop beloningen zorgen voor leuke content voor je socials en website. Dit trekt aandacht en werkt als een magneet voor commercieel talent. Wie wil er nou niet werken bij een bedrijf dat zijn team viert en waardeert?

Stimuleert kennisdeling en mentorschap

Incentives zorgen voor meer kennisdeling en mentorship binnen het team. Beloon verkopers die actief hun kennis delen of nieuwe teamleden begeleiden. Pas wel op: verkeerd ingezette beloningen veroorzaken juist interne strijd.

Erkenning en beloning boosten productiviteit
Bijna 80% van de werknemers geeft aan dat erkenning hen motiveert om harder te werken. Specifiek noemen ze een stijging in productiviteit na het ontvangen van erkenning of een beloning.

Voorbeelden van incentives, speciaal voor verkoopteams

Incentives zijn er in alle kleuren en maten. Hierbij een lijst met voorbeelden (die geen cash zijn)!

  1. Stedentrip
  2. Personaliseerbare werkruimte
  3. Tijdelijke auto-upgrade
  4. Verkoper van de maand award
  5. Ervaringsdagen
  6. Persoonlijke assistent voor een dag
  7. Verwenpakket voor thuis

Stedentrip

Beloon verkopers die een minimale omzet hebben behaald met een stedentrip. Een van onze klanten neemt zijn team elk half jaar mee naar Ibiza! Je kunt je wel voorstellen wat dat doet voor de motivatie…

En geen zorgen, niet alle beloningen hoeven een fortuin te kosten. Lees verder voor goedkopere alternatieven!

Personaliseerbare werkruimte

Laat verkopers die hun targets halen hun werkruimte aanpassen naar hun smaak, inclusief meubels, decoraties, en gadgets. Geef ze een plek waar ze graag komen.

Tijdelijke auto-upgrade

Geef een maand lang de sleutels van een luxe auto als beloning voor topprestaties. Wie zou niet harder werken voor de kans om in een Porsche te rijden?

Verkoper van de maand award

Zet je topverkopers in het zonnetje en boost hun ego! Gebruik tools als SalesDash om dit op een leuke manier te visualiseren.

Ervaringsdagen

Organiseer onvergetelijke ervaringsdagen, zoals ballonvaarten, kooklessen met topchefs of avontuurlijke uitjes zoals skydiven. Deze ervaring associëren ze voor altijd aan jou.

Persoonlijke assistent voor een dag

Geef de winnaars een dag lang een persoonlijke assistent om hen te ontlasten van administratieve taken (en die koffie haalt natuurlijk!).

Verwenpakket voor thuis

Geef ze iets om mee naar huis te nemen, zodat ze hun familie kunnen laten zien dat ze het goed hebben gedaan. Laat ze hun familie trots maken met een cadeau waar ze samen van kunnen genieten.

Nog meer inspiratie nodig? Check deze lijst met nog meer voorbeelden van sales beloningen.

Bonus Tip: De Achievement Wall

Breng structuur in je sales incentive plan met een achievement wall. Laat verkopers zich omhoog werken en verschillende incentives ‘vrijspelen’. Dit geeft je team een reden om loyaal te blijven, omdat ze steeds ergens naartoe werken.

Het kan een hele rompslomp zijn om dit op te zetten en bij te houden. Gelukkig helpt een platform als SalesDash je hierbij door alles eenvoudig te beheren en te visualiseren.

Voorbeeld uit de praktijk:

Een van onze klanten gebruikt een ranking structuur, waarbij verkopers op basis van prestaties worden ingedeeld in rangen. Ze kunnen zich omhoog werken en zo hogere beloningen vrijspelen. Dit systeem motiveert verkopers elke maand opnieuw. Aan het einde van de maand, wanneer motivatie vaak daalt, zijn ze juist extra gemotiveerd om hoger te eindigen.

bonusregeling voor sales voorbeeld

Hoe zorg je dat je de juiste incentives kiest?

Met deze drie tips selecteer je gegarandeerd de beste sales incentives voor je team.

Tip 1: Ervaringen boven geld

Natuurlijk, extra geld stimuleert. Maar ervaringen blijven hangen en worden voor altijd met jou en je bedrijf geassocieerd. Team-uitjes en dagjes weg zorgen voor onvergetelijke herinneringen en versterken de teamgeest. 

Dit is veel beter voor de cultuur dan een eenmalige geldbonus. Verkopers onthouden een geweldige ervaring veel langer dan extra geld.

Tip 2: Spendeer genoeg

Zorg dat de beloning in verhouding staat tot de prestatie. Als een verkoper 100 sales moet maken en alleen een lollie krijgt, is dat niet motiverend.

Volgens dit onderzoek van BI Worldwide, wordt aanbevolen om tussen de 1-5% van de totale omzet te spenderen aan niet-structurele beloningen.

Tip 3: Keep it simple!

Als je verkopers horen zeggen: “Om mijn targets te halen, moet ik eerst product X verkopen en daarna dienst Y, maar ik kan ze niet samen met product Z verkopen,” dan is je sales incentive plan te ingewikkeld. 

Verkopers moeten geen ingewikkelde berekeningen hoeven maken om de criteria te begrijpen. Te veel variabelen leiden alleen maar tot verwarring en frustratie. Keep it simple!

Hoe voorkom je dat je de verkeerde incentives kiest? 

De grootste fout die sales managers maken bij het inzetten van beloningen: alleen de top-performers kunnen winnen!

Zorg dat iedereen gelijke kansen heeft om te winnen, niet alleen de topverkopers. Dit motiveert het hele team en voorkomt interne strijd. Voorkom dat verkopers sales voor elkaars neus wegkapen om de beloning te krijgen. 

Iedereen moet de kans hebben om te profiteren van de incentives.

Incentives voor Sales: conclusie

Zo, dat was hem! Alles wat je moet weten om incentives voor sales effectief in te zetten binnen jouw organisatie. We hebben een hoop besproken, dus hier nog één keer de belangrijkste punten uit dit artikel in vogelvlucht:

  • Definitie: Een sale incentive is een tijdelijke beloning die specifiek is bedoeld om korte termijn gedrag te stimuleren. Een bonusregeling is een structurele beloning die deel uitmaakt van de ‘normale’ beloningsstructuur.
    Voordelen van incentives:

    • Geen formeel gedoe: Bedenk iets leuks, voer het uit en pluk meteen de vruchten.
    • Een bron van content voor je socials en website (werkt top om commercieel talent te werven)
    • Stimuleert kennisdeling binnen je team
    • Boost productiviteit bij 80% van je werknemers
  • Motivatie en loyaliteit: Geef je team een reden om loyaal te blijven en laat ze steeds ergens naartoe werken (gebruik hiervoor tools als SalesDash)
  • Belangrijke tips voor een goed sales incentive plan:
    • Ervaringen boven geld
    • Zorg dat de beloning in verhouding staat met de prestatie
    • Keep it simple!
  • Gelijke kansen: Zorg dat iedereen kan winnen en voorkom interne strijd binnen het team

Recente posts