
Uren tijdsbesparing
Hogere productiviteit

Bedrijf
Industrie
Outbound Sales, B2B en B2C
Koppelingen
Leaddesk, Salesdock, Mangl, Tess
Medewerkers
200-300
Over Marketing Movement
Max de Groot is commercieel directeur bij Marketing Movement, een organisatie die opdrachtgevers ondersteunt met sales in diverse sectoren. Met 200-300 verkopers, verspreid over meerdere vestigingen en teams, werken ze dagelijks met tools zoals Leaddesk, Salesdock, Mangl en Tess.

“Als het gaat om sales is het zien scoren doet scoren. Dus op het moment dat jij resultaten goed zichtbaar kan weergeven, werkt dat ook motiverend voor partners.”
Max de Groot – Sales Directeur bij Marketing Movement

Uitdaging
Als Sales Directeur had Max de Groot de uitdaging om zijn teams effectief te managen, resultaten inzichtelijk te maken en verkopers gemotiveerd te houden.
Of bekijk een fragment:
1. Losse rapportages kosten veel tijd en zijn foutgevoelig
Marketing Movement werkt met verschillende tools, zoals Salesdock en LeadDesk, maar deze systemen waren niet met elkaar verbonden. Dit betekende dat managers en medewerkers handmatig data moesten combineren in Excel-bestanden. Hierdoor ontstond versnipperde en inconsistente data, wat niet alleen veel tijd kostte, maar ook leidde tot fouten en gebrek aan overzicht.
2. Geen duidelijk inzicht in prestaties van verkopers
Omdat verkopers zelf Excel-bestanden bijhielden met hun salesresultaten, werd het lastig om hierop te sturen. In meetings werden deze bestanden vaak als de waarheid beschouwd, maar de gegevens waren niet altijd accuraat of volledig. Hierdoor had Max geen betrouwbaar inzicht in de daadwerkelijke prestaties en conversies van zijn team.
3. Gebrek aan overzicht maakte sturen op team-targets lastig
Naast individuele prestaties was het ook moeilijk om op teamniveau te monitoren. Met verschillende proposities, kantoren en teams had Max geen helder overzicht van wie scoorde en wie achterbleef. Dit beperkte zijn vermogen om doelgericht te coachen en zijn teams effectief aan te sturen.
4. Moeite om het team gemotiveerd te houden
Een belangrijk onderdeel van het werk van een salesmanager is het motiveren van verkopers. Zonder een betrouwbaar systeem was dit een uitdaging. Incentives en beloningen werden weleens aangekondigd, maar vaak mondeling en zonder structureel overzicht. Hierdoor werden ze snel vergeten en had het geen langdurig effect op motivatie en prestaties. Daarnaast was het veel werk om incentives handmatig bij te houden.
Oplossing
De oplossing bestaat uit een aantal onderdelen.
KPI’s
De KPI’s die getracked worden:
“De reden waarom wij behoefte hebben aan een platform als SalesDash, is om alle resultaten overzichtelijk te kunnen monitoren. Zo kunnen we in één oogopslag zien gedurende de dag of aan het einde van de dag wat de resultaten zijn.”
Max de Groot
•
Sales Directeur bij Marketing Movement

Resultaten
De implementatie van SalesDash leidde tot mooie resultaten:
Herkenbaar?
Loop jij ook tegen dit soort uitdagingen aan? Neem contact met ons op – we kijken graag samen naar de mogelijkheden om jouw organisatie te versterken
of mail: info@salesdash-app.nl