marketing movement logo

Meten is weten: Hoe Max de Groot zijn teams effectief aanstuurt met SalesDash.

Uren tijdsbesparing
Hogere productiviteit
Industrie

Outbound Sales, B2B en B2C

Koppelingen

Leaddesk, Salesdock, Mangl, Tess

Medewerkers

200-300

Over Marketing Movement

Max de Groot is commercieel directeur bij Marketing Movement, een organisatie die opdrachtgevers ondersteunt met sales in diverse sectoren. Met 200-300 verkopers, verspreid over meerdere vestigingen en teams, werken ze dagelijks met tools zoals Leaddesk, Salesdock, Mangl en Tess.

max de groot profielfoto

“Als het gaat om sales is het zien scoren doet scoren. Dus op het moment dat jij resultaten goed zichtbaar kan weergeven, werkt dat ook motiverend voor partners.”

Max de Groot –  Sales Directeur bij Marketing Movement

max de groot

Uitdaging

Als Sales Directeur had Max de Groot de uitdaging om zijn teams effectief te managen, resultaten inzichtelijk te maken en verkopers gemotiveerd te houden.

Of bekijk een fragment:

1. Losse rapportages kosten veel tijd en zijn foutgevoelig

Marketing Movement werkt met verschillende tools, zoals Salesdock en LeadDesk, maar deze systemen waren niet met elkaar verbonden. Dit betekende dat managers en medewerkers handmatig data moesten combineren in Excel-bestanden. Hierdoor ontstond versnipperde en inconsistente data, wat niet alleen veel tijd kostte, maar ook leidde tot fouten en gebrek aan overzicht.

2. Geen duidelijk inzicht in prestaties van verkopers

Omdat verkopers zelf Excel-bestanden bijhielden met hun salesresultaten, werd het lastig om hierop te sturen. In meetings werden deze bestanden vaak als de waarheid beschouwd, maar de gegevens waren niet altijd accuraat of volledig. Hierdoor had Max geen betrouwbaar inzicht in de daadwerkelijke prestaties en conversies van zijn team.

3. Gebrek aan overzicht maakte sturen op team-targets lastig

Naast individuele prestaties was het ook moeilijk om op teamniveau te monitoren. Met verschillende proposities, kantoren en teams had Max geen helder overzicht van wie scoorde en wie achterbleef. Dit beperkte zijn vermogen om doelgericht te coachen en zijn teams effectief aan te sturen.

4. Moeite om het team gemotiveerd te houden

Een belangrijk onderdeel van het werk van een salesmanager is het motiveren van verkopers. Zonder een betrouwbaar systeem was dit een uitdaging. Incentives en beloningen werden weleens aangekondigd, maar vaak mondeling en zonder structureel overzicht. Hierdoor werden ze snel vergeten en had het geen langdurig effect op motivatie en prestaties. Daarnaast was het veel werk om incentives handmatig bij te houden.

De oplossing bestaat uit een aantal onderdelen.

KPI’s

De KPI’s die getracked worden:

Aantal sales

Op propositie-, medewerker- en teamniveau.

Aantal aansluitingen

Op propositie-, medewerker- en teamniveau.

Annuleringspercentage

Op propositie-, medewerker- en teamniveau.

Effectieve beltijd

Op medewerker- en teamniveau.

Aantal gesprekken

Op medewerker- en teamniveau.

Conversiepercentage

Op medewerker- en teamniveau.

Bruto commissie

Op medewerker- en teamniveau.

Netto commissie

Op medewerker- en teamniveau.

“De reden waarom wij behoefte hebben aan een platform als SalesDash, is om alle resultaten overzichtelijk te kunnen monitoren. Zo kunnen we in één oogopslag zien gedurende de dag of aan het einde van de dag wat de resultaten zijn.”

Max de Groot

Sales Directeur bij Marketing Movement

Resultaten

De implementatie van SalesDash leidde tot mooie resultaten:

2-4 uur tijdsbesparing

Per week.

Hogere productiviteit

door transparantie in resultaten.

Kraakhelder inzicht

De directie ziet in real-time wat er financieel speelt, zonder tijdverlies.

Hogere betrokkenheid

van medewerkers door interactieve en transparante competities.

Herkenbaar?

Loop jij ook tegen dit soort uitdagingen aan? Neem contact met ons op – we kijken graag samen naar de mogelijkheden om jouw organisatie te versterken

Andere case study bekijken?